Als ondernemer ben je altijd druk in de weer met je business, soms zo druk dat je af en toe vergeet om een stapje terug te doen en te relativeren. Wat zijn de trends? Is mijn omzet-winst ratio nog wel goed? Waar kan ik nog wat winnen op gebied van service? Dit zijn vragen die heel belangrijk zijn voor je business, maar door de drukte van de dag en veel operationele zaken heb je het gevoel dat je uren te kort komt.

Online winkel trends

Door de snelheid van online shoppen gaat het vooral bij grote partijen om volumes. Bol.com is bijvoorbeeld een platform, als doorgeefluik verdienen zij vooral op advertenties en fee die ondernemers betalen om de producten aan te kunnen bieden aan de vele bezoekers die Bol.com heeft. Het voordeel is dat je profiteert van het bereik van Bol.com. Maar het nadeel is dat je geen enkele invloed hebt op je ‘eigen’ klanten. We kijken nu vooral nationaal of zelfs internationaal voor onze webshop. Maar als je kijkt naar Eindhoven (zonder omliggende dorpen), is de potentie van qua inwoners méér dan 250.000 bewoners. Hoeveel van deze mensen zijn jouw klanten? Juist nu, in de tijd van Big data, is het belangrijk dat je je doelgroepen kent, behoudt, en opmaat service biedt. Zo zou je aan de hand van (lokale) doelgroepen veel meer kunnen bieden in je directe omgeving dan een klant in Groningen waarbij de kans groot is dat het verkochte goed terug komt door afstand.

Fysiek en webshop gaan hand in hand

Volgens een recente onderzoek van ABN Amro is een fysiek winkel geen directe concurrent van een webshop. Ik zie je al denken, ja alle winkels sluiten hoe komt dat dan? Nou.. Ik zal Intertoys als voorbeeld nemen. Vroeger als kind vond ik het geweldig om naar Intertoys te gaan. Niet omdat ik elke week speelgoed kocht, maar wel omdat er een bepaalde beleving was, je kon zien, proberen, proeven of ruiken. Zelfs als je een nieuw Playstation spel wilde kopen, kon je een medewerker vragen of je die in de winkel kon spelen. De medewerkers waren ook echt op de hoogte en konden veel inhoudelijke informatie geven.

Ouderwetse service en beleving

Natuurlijk is kwaliteit van producten en service van de medewerker belangrijk, maar wat houdt dat precies in? Wat pas je vanuit je eigen filosofie toe op welke doelgroep? De standaardconsument bestaat niet meer het is dus van belang dat je de gegevens van je klanten kent en daarop inspeelt. Online kan je aan de hand van doelgroepen specifiek de mensen bereiken die je graag als klant zou willen. In je fysieke winkels kun je je strategie op drie pijlers baseren: experience, expertise en efficiency. De consument vindt deskundig personeel een onderscheidende factor en cruciaal voor de winkelbeleving en de expertise op de winkelvloer.

Direct een koerier nodig?

040 220 45 01

Contactformulier